فواد ایزدی پای ثابت کارشناسیهای صداوسیما در جدیدترین اظهارانظر خود درباره سرنوشت تنگه هرمز حرفهای جنجالی به زبان آورد. او گفت: ایران از تنگه هرمز عوارض نخواهد گرفت، بعد از ۶۰ روز آمریکا از تنگه هرمز عوارض خواهد گرفت
نخستین دور مذاکرات فنی ایران و آمریکا در سوئیس، در حالی با امید به اجرای تفاهمنامه اخیر آغاز شد که حملات اسرائیل به لبنان، تهدیدهای تازه ترامپ و واکنش تند تهران، فضای گفتوگوها را به سرعت تحتالشعاع قرار داد و آینده توافق را با ابهام روبهرو کرد.
به دلیل اقدامات اسرائیل در لبنان و نقض تعهدات از سوی ایالات متحده، تنگه هرمز به روی ناوبری دریایی بسته شده است. به تمامی شناورها دستور داده میشود برای حفظ ایمنی خود از این منطقه دور بمانند.
قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا اعلام کرد: نظر به بدعهدی و پیمانشکنی آشکار آمریکا نسبت به عدم اجرای بند اول تفاهمنامه پایان جنگ، اعلام میدارد تنگه هرمز به روی تردد شناورها بسته خواهد شد.
دولت هلند با هدف مشارکت در ماموریتهای احتمالی نظامی، مسیر یک ناوچه پدافند هوایی خود را به سمت تنگه هرمز تغییر داد؛ این اقدام در حالی صورت میگیرد که ایران پیشتر مخالفت قاطع خود را با هرگونه حضور نظامی خارجی در این آبراه راهبردی اعلام کرده است.
شورای عالی امنیت ملی: به موجب یادداشت تفاهم اسلامآباد، به مدت شصت روز، هیچگونه هزینهای از متقاضیان اخذ نخواهد شد و این هزینهها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تأمین میگردد.
رئیسجمهور آمریکا با تأکید بر اینکه جزئیات تفاهمنامه با ایران برای کسی آشکار نیست، مدعی شد که این توافق علاوه بر جلوگیری از دستیابی به سلاح هستهای، منجر به بازگشایی تنگه هرمز و بهبود شاخصهای اقتصادی و کاهش قیمت سوخت خواهد شد.
کارشناسان حوزه کشتیرانی میگویند شواهد میدانی چنین ادعایی را تأیید نمیکند و هشدار دادهاند که نااطمینانی درباره مفاد توافق و شرایط امنیتی ممکن است باعث شود ترافیک عبوری از این تنگه برای هفتهها یا حتی ماهها در سطح پایین باقی بماند.
گزارشها نشان میدهد نرخ حمل کانتینر دو برابر شده و قیمت سوخت ۵۵ درصد بالا رفته؛ نشانهای روشن از اینکه پایان بحران سیاسی، الزاماً به معنای بازگشت تجارت جهانی به حالت عادی نیست.
هرمز دیگر صرفاً به عنوان یک ابزار فشار سیاسی یا نظامی مطرح نیست و اکنون برای نخستین بار بحث بر سر چگونگی اداره، مدیریت و بهرهبرداری اقتصادی از آن مطرح شده است.
دونالد ترامپ، رئیس دولت تروریستی آمریکا ابتدا در پیام خود در شبکههای اجتماعی نوشته بود که از این لحظه هم محاصره دریایی ایران پایان مییابد و هم تنگه هرمز بازگشایی خواهد شد.